Excursie Dolomiti 2020

Vino cu noi in excursie in Dolomiti 2020

Trăiește-ți visul

“În ce a constat marea satisfacție de a ajunge pe vârf de unul singur?
-În faptul că m-am depășit pe mine însumi, cu tot cu temerile, îndoielile și slăbiciunile mele. N-a trebuit să fac compromisuri cu nimeni, să mă cert cu cineva.” (Reinhold Messner-Dincolo de limită, ed. Humanitas 2018)

Când eram tânăr, prin anii 70-80, idolul meu era Reinhold Messner, mare alpinist italian. Nu cunoșteam multe despre el dar știam că are performanțe deosebite, fiind primul alpinist care urcase toți cei 14 optmiari fără mască de oxigen și fără șerpaș. Eram un adolescent slab, tăcut, izolat dar care iubea natura, muntele. Din cauza problemelor fizice- eram slab, amărât eram tot printre ultimii la educație fizică și mergeam la aceste ore cu greu.

Dar sufletul meu era de atunci pe munți! Știam că atunci când voi crește voi parcurge munții!
Și iată că în 2018 am avut ocazia să îl văd în carne și oase pe Messner. Pregătem prima tură de Dolomiți și am aflat de activtățile culturale ale lui Messner dar nu se potriveau cu planul nostru. Messner a ajuns intre timp la 74 ani și continuă să scrie, să țină dezbateri despre munte și să administreze 5 muzee în Dolomiți! Asta da energie.
În ziua în care aveam planificată vizita la Tre Cimme di Lavaredo am mers pe traseul tursitic cam 10 minute și am descoperit un grup de actori care filmau reconstituirea cuceririi unui vârf de munte la 1860, echiați în haine de epocă. Cel care îi coordona era însuși marele Reinhold! Am stat ca vrăjiți 30 de minute să admirăm îndicațiile date actorilor și să ne minunăm de prezența sa. Am observat disciplina sa și faptul că vorbea germana cu actorii! Când se adresa publicului vorbea prima dată în germană și apoi în italiană. Am făcut o mulțime de poze și filmări, bucuroși de aceast întâlnire deosebită, apoi ne-am continuat drumul. Unul din visele mele fusese îndeplinit, să îl văd pe marele alpinist!

Am stat 5 zile în Dolomiți și am rămas cu amintiri de neuitat. Era septembrie 2018.

Apoi am mers din nou cu Ionuț în noiembrie, să pregătim o nouă tură pentru membrii clubului, în 2019! Am străbătut multe zone frumoase, de data asta pe timp potrivinic, deoarece cu câteva zile înainte ninsese. Am găsit câteva trecători închise iar prin altele am trecut la 2000m altitudine, cu emoții, deoarece nu aevam mașina echipată cu cauciucuri de iarnă.

Cu toate acestea, am rezolvat locurile de cazare și transportul precum și viitoarele obiective.

Acum am să descriu pe scurt de ce să alegi Dolomiții într-o excursie cu noi.

Musivul Dolomiti face parte din Alpilor Calcaroși de Sud și se întind în nordul Italiei, la granița cu Austria. Începând cu anul 2009 au fost incluși in Patrimoniul Mondial UNESCO. De-a lungul timpului aceste teritorii au fost motiv de dispută între italieni și austrieci, relevante fiind în acest sens rămășițele luptelor desfășurate aici în Primul Război Mondial.
Peisajul este în marea majoritate calcaros, cu creste ascuțite și vîrfuri în formă de ace și turnuri, care dau naștere unui peisaj deosebit. Dolomiții reprezintă și locul de naștere al marelui alpinist Reinhold Messner, care sunea că aceștia sunt cei mai frumoși munți din lume! În urma războiului au luat naștere faimoasele Via Ferrata, construite de trupele italiene și austrice pentru a străbate munții!

Rețeaua auto care străbate munții prin trecători la înălțimi de peste 2000m permite vizitarea tuturor obiectivelor turistice cu autoturismul sau cu rețeau local de transport în comun, bine pusă la punct pentru a deservi turiștii. De altfel, peste tot am găsit autocare ale companiilor locale ce au trasee pe munte, turismul fiind principala ocupație a localnicilor.
Centru de atracție al masivului il constituie stațiunea Cortina d’ Ampezzo, vechi oraș situat la frontiera cu Tirolul de Sud.
Ne aflăm aici într-o zonă foarte interesantă din punct de vedere etnic, zona fiind locuită de foști locuitori- ladinii dar și de italieni sau germani în Tirolul de Sud. De aceea aici poți vorbi italiana, germana dar și engleza, deopotrivă.

De asemenea și celelalte orașe adăpostesc o mulțime de muzee și au activități adresate turiștilor, în funcție de sezon.

Munții adăpostesc o mare biodiversitate, fiind împărțiți în parcuri naționale bine administrate în sprijinul turiștilor. Se poate practica cicloturismul, drumeția sau alpinismul. De asemenea, multe trasee sunt amenajate pentru senori sau chiar pentru persoane cu handicap, cu poteci largi, primitoare și cu telecabine.

Cel mai înalt vârf al masivului este Marmolada- 3343m, care adăpostește pe parte sa nordică și singurul ghețar din Dolomiți. Lacurile glaciare și cascadele dau naștere unor peisaje deosebite.
Amenajările turistice- poteci, cabane, refugii sunt concepute cu scopul protejării mediului și să ofere cele mai bune și sigure condiții de vizitare. Biodiversitatea este bine protejată de către administrațiile parcurilor și cele locale, astfel putem vedea o mulțime de specii protejate precum marmota sau floarea de colț.

Pe timpul iernii munții capătă un cu totul alt aspect, adăpostind o mulțime de pârtii de schii de nivel internațional.
Pe tot timpul anului putem întîlni o mulțime de români care lucrează în turism sau servicii, astfel că putem fi îndrumați de către aceștia pe parcursul sejurului nostru.

Mâncarea este deosebit de bună, respectând tradiția italiană, iar ospitalitatea gazdelor și condițiile oferite trebuie să ne dea de gândit nouă, românilor, asupra ofertei turistice din țară. Climatul este mult mai căduros în comparație cu munții noștri, astfel că am ajuns la 3000m în 15 septembrie 2019 în echipament de vară, cu pantaloni scurți și în tricou. Există o multitudine de trasee marcate din care să alegi în funcție de pregătirea ta iar dacă vii cu noi în excursie noi ne vom coupa de siguranța ta, pentru ca tu să te simți bine și să descoperi locuri și lucruri noi. Când îți promitem acest lucru ne bazăm pe experiențele noastre anterioare in Dolomiți precum și în munții noștri! Te așteptăm!